School, en een weekend vol actie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Thomas Aalderink - WaarBenJij.nu School, en een weekend vol actie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Thomas Aalderink - WaarBenJij.nu

School, en een weekend vol actie

Blijf op de hoogte en volg Thomas

04 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Wegens omstandigheden (lees geen stroom, geen internet, en een druk weekend) is dit verslag wat later dan gepland. Maar daarom is deze wel extra lang!

Mijn vorige verslagen gingen vooral over de weekenden en de leuke uitstapjes, maar natuurlijk zijn er ook serieuzere zaken: school dus. In de eerste 10 weken ben ik bezig met mijn eerste minor genaamd: lodge management. Zuid-Afrika zit vol met lodges en ze zijn allemaal anders, van welness tot safari, van luxe huisjes tot tentjes. In deze minor ga ik leren hoe het werkt binnen de lodge en ga ik met mijn projectgroep een plan schrijven voor onze eigen lodge. Het lessysteem is grotendeels hetzelfde als in Nederland. We werken met de CBL methode (Case based learning). Dit komt er op neer dat je met de klas aan het begin van de week een taak opstart. Dit wil zeggen dat je gezamenlijk de taak analyseert en leerdoelen opstelt. Deze leerdoelen zijn je huiswerk, en vaak moet je met je groep ook een presentatie voorbereiden. Aan het einde van de week rond je de taak af door je antwoorden te delen, te discussiëren en je presentatie te geven. De taken gaan over verschillende onderwerpen zoals: hoe lodges social media kunnen gebruiken voor marketing, eco-lodging, lodge personeel, etc. Naast deze opstart en afrond sessies zijn er workshops en hoorcolleges. Deze geven meer informatie om ons uiteindelijke plan te kunnen schrijven.

Dit is allemaal nog vrij hetzelfde als hoe het in Nederland gaat, maar er is meer. Elke week hebben we een lodge bezoek. Dit betekent dat we in de aankomende weken verschillende lodges gaan bekijken om een beter beeld te krijgen hoe lodge management er in de praktijk uitziet. Op dit moment heb ik twee lodges bezocht: Oceana en Sibuya. Oceana is een vijfsterren lodge in Port Alfred, het ligt aan de kust in een reservaat. Ze hebben niet de gehele big five, maar wel een groot aantal andere dieren. Je wordt in deze lodge omgeven door luxe. De kamers zijn allemaal los van elkaar en zijn gericht op privacy. Grote bedden, luxe badkamers, een prachtig uitzicht, een welness center, etc. Een heerlijke plek om lekker tot rust te komen. De lodge die we deze week hebben bezocht was Sibuya, en deze was totaal anders. Sibuya heeft 4 sterren en moet het vooral hebben van zijn ligging, deze lodge licht namelijk aan een rivier. De receptie bevindt zich aan de monding van de rivier, nadat je bent ingecheckt wordt je met een boot naar je verblijf gebracht. Na een heerlijke bootritje, waarbij we veel vogels en vissen zagen, kwamen we aan bij één van de twee kampen. Je zit bij deze lodge in een tent midden in het park. Ze noemen het tenten, maar het zijn wel hele luxe tenten! Houten vloeren, kingsize bedden, een ligbad, dubbele wasbakken, etc. Ik zou zeggen google beide lodges even en zie hoe mooi het is. Tijdens de rondleiding werden we vergezeld door iemand van de “anti-poaching”. Hij vertelde ons over hoe groot de problemen zijn op het gebied van stropers, het is echt schokkend! De stropers worden steeds gevaarlijker, en steeds agressiever. De man die dit ons vertelde is oud SAS en weet dus wel hoe hij met wapens om moet gaan, en uit zijn verhalen bleek dat dit ook wel nodig is. Het is ook goed dat je soms hoort dat het niet altijd leuk is. Gelukkig wordt er steeds meer gedaan om alle dieren te beschermen.

Deze lodge bezoeken zijn een leuke onderbreking van de schoolweek, en ik kijk al uit naar het lodge bezoek van volgende week. Natuurlijk zal ik jullie allemaal op de hoogte houden met al het moois dat ik hier zie!

En hier is deel 2 van dit verslag. De aanloop naar vorig weekend was nogal chaotisch, mede dankzij het Afrikaanse internet en stroomnetwerk. Afgelopen vrijdag was er geen stroom van 6 tot 6, en vanaf donderdag 9 uur ging het internet er al af. Dit is wel vaker zo, en wordt van te voren aangegeven, maar wat bleek: ook donderdag weinig stroom en geen internet. Gelukkig hebben we er weinig last van gehad op vrijdag want we gingen een weekend naar Tsitsikamma!

Met 8 huisgenoten hadden we twee auto’s gehuurd voor deze trip. Tsitsikamma ligt niet bepaald om de hoek, een rit van 350 Km. Op de heenweg zijn we nog even wezen winkelen in Port Elizabeth (met 7 dames en 2 mannen is hier geen ontkomen aan), voordat we op onze eindbestemming aankwamen. Deze trip betekende ook mijn eerste rij ervaring op de Zuid-Afrikaanse wegen! Normaal rij ik in Nederland regelmatig maar hier had ik nog niet gereden, en het begon dus al weer een beetje te kriebelen. Het is even wennen in het begin (stuur rechts en links rijden), maar het duurde niet lang of ik scheurde rond in onze Hyundai i20 alsof ik niet anders gewend was.

Het landschap van Tsitsikamma is nogal anders dan dat van Port Alfred. Veel groen en prachtige bergen, het landschap was de lange rit waard. We sliepen in een klein en knus hostel. Het was een soort boerderij idee met een hond, twee jonge katten, paarden, en een geit die door het huis liep. We sliepen samen in een grote kamer met stapelbedden, en geen gewone maar stapelbedden van drie hoog! De rede waarom we naar Tsitsikamma waren gekomen was voor een beetje actie, 4 van de groep wilde namelijk bungee jumpen (dit heb ik met mijn hoogtevrees maar aan mij voorbij laten gaan). Met de rest van de groep zijn we wezen ziplinen door het prachtige landschap en over schitterende watervallen, dit was echt super. ’s Avonds hebben we lekker gebraaid bij het hostel en in de jacuzzi gezeten. Op zondag zijn we met de groep wezen kajakken. Onze toch bracht ons eerst een stuk over zee, en daarna een rivier op. Het mooie hier is dat de rivier ligt ingesloten door 80 meter hoge rotswanden, een prachtig gezicht! Het water hier was enorm donker niet allen vanwege de diepte, maar ook door de grote hoeveelheid ijzer in het water. Na een half uurtje paddelen wisselde we onze kajakken in voor een lilo (een soort luchtbed). Hierop zijn we verder de rivier opgegaan. De wanden zijn enorm stijl en hoog, het was super om te zien. Nadat we wat gezwommen hadden in de rivier zijn we terug gepeddeld. Omdat iedereen zo hongerig was hebben we voordat we terug reden nog even goed gegeten bij een restaurant met prachtig uitzicht. Een 3,5 uur durende autorit later waren we weer thuis en was het weekend voorbij.

Deze week is weer een gewone schoolweek, en dit betekent ook weer een lodge bezoek! Vandaag (woesdag) ben ik met mijn klas naar Kariega geweest. Het lodge bezoek was vrij kort, het ging als volgt: dit is de bar, dit is het restaurant, dit is de keuken, en dit een lodge, nog vragen? Nee? Dan gaan we nu een 3 uur durende game drive doen (safari). Dus hup! Met de hele klas in de safari jeep en het park in! Kariega is echt een prachtig en groot park. We waren niet lang onderweg en zagen de eerste neushoorns, het waren papa en mama met hun kleine van 6 weken (heel schattig). Daaromheen liepen Zebra’s, antilopen, gnoes, struisvolgels, zwijnen etc. Het was nogal warm vandaag, namelijk 35 graden (ook voor Zuid-Afrikaanse begrippen is dat heel warm). De dieren lagen dus lekker in het water en hadden er geen problemen mee dat we ze even goed konden bekijken. Een stukje verderop zagen we twee jonge giraffes. Het landschap is ook echt adembenemend! Ik had al drie van de big five gezien en kon vandaag de volgende toevoegen, namelijk de waterbuffel. Nog één te gaan: een jachtluipaard (maar deze schijnt nogal lastig te vinden te zijn). Het meest indrukwekkende van vandaag was de volwassen mannetjes olifant die we tegenkwamen. Het beest is echt enorm, en had flinke slachttanden. Gelukkig was hij in een goede bui en vond hij het niet erg dat we op een meter 7 stonden te kijken hoe hij kilo’s gras (ongeveer 250 kilo per dag) naar binnen stond te werken. Halverwege namen we een korte pauze waarbij we even onze benen kond strekken. Toch een raar idee dat je dan rondloopt in een park met leeuwen, jachtluipaarden, olifanten, neushoorns, nijlpaarden, etc. maar ja, als de gids zegt dat het kan dan zal het wel kloppen. Een hobbelige rit verder zagen we nog drie neushoorns, opnieuw papa, mama en kleine. Alleen deze keer waren ze een stuk dichterbij, erg indrukwekkend. Na drie uur in de zon was het tijd om terug te gaan naar Port Alfred. Het was een leuke dag op school 

Dat was het weer voor deze keer. Mocht ik dit weekend nog iets boeiends gaan doen dan houd ik jullie op de hoogte! Tot de volgende keer!

• 04 Maart 2015 - 18:18

Astrid:

Wow! Wat Klimt dit allemaal weer gaaf. Leuke manier van les krijgen! Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar de prijzen van die lodges. En waar kunnen we de foto's bekijken? Succes deze week!

• 04 Maart 2015 - 19:35

Henk:

Beste Thomas, wat een prachtig verslag van je belevenissen. Ook mooi dat je schrijft over je opleiding. Dit zijn onvergetelijke maanden. Je schrijft echt goed. Geniet van deze bijzondere momenten. Hartelijke groet!

• 04 Maart 2015 - 20:03

Frederike:

Ha neefje!
    Bungeejumpen.. mij ook niet gezien ;-). Maar dat ziplinen klinkt echt vet!
    Als je in zo'n korte tijd al 4 van de big five heb gezien, ga je het jachtluipaard ook zeker spotten!
    xx Frederike

• 04 Maart 2015 - 21:36

Tessa:

Zo, zo leuk! Jouw exchange ervaring is toch wat anders dan die van mij met me elke dag braaf naar school! Echt leuk hoor! Geniet er maar van want zoiets maak je niet elke dag mee! Ik kijk uit naar je volgende wilde (lettterlijk) verhaal! Liefs uit de andere hoek van de wereld

• 04 Maart 2015 - 22:00

Marieke Duynstee:

Hallo Thomas,
    Wat schrijf je leuk! Het klinkt echt geweldig allemaal. Vervelende schooldag vandaag!:-)

• 04 Maart 2015 - 23:26

Ab:

Bijzonder bijzonder. Ben inderdaad wel nieuwsgierig naar foto's. Toch een beetje "Kuifje" in afrika met al die avonturen. Stropers en wilde dieren....da's toch wat anders dan Spotclub Eibergen uit op zarerdag.....(altijd lastig). Take care and have fun.

• 05 Maart 2015 - 17:38

Je Pa:

Ha zoon,

Mooi verslag, zo krijgen we een mooi beeld over hoe je de tijd doorbrengt. Als ik alles zo lees ben ik hartstikke jaloers aan het worden, vooral al die wilde dieren zien lijkt me geweldig!

Groeten,

Pa

• 07 Maart 2015 - 11:33

Wilma Groot Wassink:

Lieve Thomas,

Het klinkt weer fantastisch allemaal!
    Alleen het weer al! Heerlijk!
    En wat je allemaal al gezien en gedaan hebt!
    Heel leuk om te lezen! Ga lekker door met genieten......(en leren natuurlijk!)