De reis en eerste dagen - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Thomas Aalderink - WaarBenJij.nu De reis en eerste dagen - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Thomas Aalderink - WaarBenJij.nu

De reis en eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

12 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Zaterdag was het dan eindelijk zo ver: Zuid Afrika! Na maanden voorbereiding, het regelen van een visa, inentingen, afscheid nemen, etc. ben ik op 7 februari in het vliegtuig gestapt voor een avontuur van 5 maanden in Zuid Afrika.

De lange reis begon op Schiphol met mijn eerste vlucht, namelijk die naar London. Nadat ik op Schiphol afscheid had genomen van Pauline, mijn ouders, zus en schoonvader kreeg ik pas het echt het gevoel dat het ging beginnen. Eerst door de paspoort controle en daarna naar de gate. De planning was perfect! Ik had nog rustig de tijd om alvast wat Zuid Afrikaanse Rand te pinnen, voordat ik moest boarden. De vlucht naar London vertrok netjes om half 8. In het vliegtuig kreeg ik een zakje chips en een drankje, en voordat ik het wist was ik in London. Eenmaal aangekomen stond er een mannetje met een bordje die mij precies vertelde waar ik heen moest. Een kort metro ritje verder en ik was bij de juiste gate, en ik kon meteen boarden. Van London naar Johannesburg duurde 10 uur en 50 minuten, gelukkig kan ik zo ongeveer overal slapen. In het vliegtuig kreeg ik rond half 10 nog avond eten (en het smaakte helemaal niet verkeerd!), daarna een filmpje gekeken en gaan slapen. Een paar uur later werd ik waker, kreeg ik English Breakfast, en werd de landing ingezet. Eindelijk was ik er: Zuid Afrika! Maar helaas had ik nog wel een aantal uur reizen voor de boeg voordat ik in Port Alfred was. Mijn laatste vlucht was naar Port Elizabeth. Op Johannesburg moest ik eerst mijn koffer ophalen, opnieuw inchecken en door de paspoort controle. Op het vliegveld van Port Elizabeth werd ik verwelkomd door mensen van Stenden die met een bus klaar stonden, een twee uur duurden ritje verder was ik eindelijk in Port Alfred.

Na een lange reis kon ik eindelijk zien waar ik de eerste drie maanden ga doorbrengen. Met 15 anderen woon ik een groot huis waarin iedereen een kamer heeft die je deelt met één iemand anders. Ik kende mijn huisgenoot nog niet, maar de eerste dagen ging het prima en voetbal is gespreksonderwerp nummer 1, helemaal goed dus! Het huis is simpel maar wel van alle gemakken voorzien. Ik heb een grote kamer met veel kastruimte, het huis heeft een grote keuken met meerder koelkasten en vriezers, we hebben een wasmachine, een grote tuin met overkapping, meerdere badkamers, etc. het enige wat nog ontbreek is WiFi, maar daar wordt aan gewerkt. Gisteren ben ik voor het eerst naar school geweest, ons huis is dichtbij school ongeveer 5 min lopen. School is niet heel groot, maar wel gezellig en knus. De eerste dag kregen we met name uitleg over Zuid Afrika, gewoontes, school regels, wat je wel en niet moet doen, veiligheid, etc. Afsluitend hadden we een tour door Port Alfred om te zien waar alles is. ’s Middags hebben we met het huis boodschappen gedaan. Het is een best grote supermarkt en alles is hier redelijk goedkoop. De supermarkt is 10 minuten lopen, maar je moet wel een heuvel over, op de heenweg is dat geen probleem, maar teruglopen met volle tassen en water is geen pretje! Gelukkig is daar een oplossingen voor, namelijk de taxi! Voor 50 rand (ongeveer 3,50) konden we met 10 man in een busje weer naar huis. ’s Avonds hebben we samen gekookt en gegeten, en daarna ben ik nog even naar school geweest, hier is namelijk een lokaal dat altijd open is met goed internet, om te Skypen bijvoorbeeld.

De afgelopen dagen hebben we verschillende introductiecolleges gehad over de geschiedenis van Zuid Afrika, de gewoontes, etc. Ook hadden we een op school een diner met traditionele gerechten. Het is voornamelijk vlees, en dan ook ieder deel van het dier, zo heb ik bijvoorbeeld de kop en de poten (niet de poten die wij eten, maar echt de klauwen) van een kip gegeten. Ik heb nu nog vrij veel vrije tijd en dat is wel heel handig om de omgeving te verkennen en mijn huisgenoten beter te leren kennen. Dit weekend ga ik met huisgenoten naar Port Elizabeth om daar wat rond te kijken. Dus mijn volgende verslag zal ergens begin volgende week zijn.


  • 12 Februari 2015 - 17:29

    Mama:

    Hoi Thomas,
    Leuk je eerste verslag !
    We hebben je natuurlijk al wel gesproken via whatsapp en Skype.
    Maar toch nog weer nieuwe info.
    Heel veel succes en een gezellig eerste weekend in Zuid Afrika.
    Liefs
    Mama

  • 12 Februari 2015 - 17:43

    Jorrit:

    Klinkt als een goed begin keepertje!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.
    Heel veel plezier en succes!

    Groeten Jorrit

  • 12 Februari 2015 - 19:40

    Astrid:

    Al die reizen naar het buitenland in de familie, heerlijk! Klinkt leuk allemaal, ik kan je horen genieten! Gaaf dat je dit mag meemaken! Tot je volgende verhaal.

  • 12 Februari 2015 - 23:50

    Ab Willemsen:

    De kop is eraf. Veel plezier en sterkte!

  • 13 Februari 2015 - 04:37

    Tessa :

    Heeeeeeeeeeeeeeeee,

    Join the club! Wij denken graag out of the box en onze toekomst maanden liggen niet in Nederland of course! Super leuk dat je ook ergens in de middle of nowhere zit! Leuk verhaaltje ook! Voor je het weet zijn de eerste paar maanden al voorbij en is het einde alweer bijna in zicht! Geniet er dus maar lekker van! :)

    Ik kijk uit naar je avontuurtjes and je zal dan ook op de voet gevolgd worden!
    Liefs,
    uit Texass

  • 14 Februari 2015 - 12:16

    Je Vader:

    Ha zoon,

    Goed om van je te horen en blij dat de reis zo goed is verlopen, fijn ook dat school/verblijf en medestudenten ook prima lijken!
    Benieuwd naar de eerste echte Afrikaanse ervaringen.

    Groeten,

    je pa

  • 14 Februari 2015 - 15:19

    Wilma :

    Hoi Thomas,

    Leuk om je eerste verslag te lezen.
    Nu is het dan eindelijk zover.....
    Ik hoop dat je een hele fijne en natuurlijk leerzame (!!) tijd zult hebben.

    Lieve groet van Wilma

  • 14 Februari 2015 - 15:58

    Henk:

    Goed werk! Fijn dat je er bent. Praten over voetbal is natuurlijk goed zolang het maar niet over Twente of Ajax gaat want dat is bij beide ploegen dramatisch. We gaan je volgen. Veel plezier!

  • 16 Februari 2015 - 21:01

    Frederike:

    Ha neefje,
    Leuk je eerste verslag! Ben benieuwd naar al je avonturen ;-)
    Liefs Frederike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 2483

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Grand Tour Zuid Afrika

Landen bezocht: