Port Elizabeth en Safari! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Thomas Aalderink - WaarBenJij.nu Port Elizabeth en Safari! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Thomas Aalderink - WaarBenJij.nu

Port Elizabeth en Safari!

Blijf op de hoogte en volg Thomas

17 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De eerste week zit erop, en dus ook het eerste weekend en dat was meteen een goed weekend! Op de planning stond een tripje naar Port Elizabeth. Met 8 huisgenoten vetrokken we op zaterdag ochtend. De zaterdag hebben we doorgebracht in twee grote shopping malls. Een groot deel van de groep was al langer in Zuid Afrika en moest nodig wat nieuwe spullen kopen. Een druk shopdagje hebben we afgesloten bij “The Beer Shack”. Zoals de naam al zegt hebben ze bier, en niet zomaar bier! 15 verschillende bieren waar je nog nooit van gehoord hebt. Voor 55 rand (ongeveer 4 euro) kon je zelf 4 verschillende biertjes kiezen, en dat was zeker niet verkeerd. Daarnaast een lekker hamburgertje met gorgonzola, kortom Thomas was gelukkig. Na het eten was iedereen vol en voldaan. Bij ons hostel hebben we nog een drankje gedaan voordat we het bed in doken.

Op zondag hadden we iets gepland dat een stuk spannender is dan shoppen. Om te beginnen gingen we naar een olifanten opvangen. Het waren de eerste olifanten die ik heb gezien hier in Zuid Afrika. En het wordt nog mooier want we mochten een stukje rijden op een olifant! Normaalgesprokken is dit niet mogelijk op Afrikaanse olifanten maar deze waren goed getraind en kende 60(!) commando’s (slimme beestjes dus!). Het waren 4 vrouwelijke olifanten van tussen de 15 en 20 jaar. Het waren flinke dames van ongeveer 2,5m hoog. Het was echt super om een stukje te rijden op een olifant, we liepen een rondje van ongeveer 15 minuten over een mooi graslandschap met zebra’s en verschillende soorten bokjes.

Na dit bezoek vetrokken we naar Kwantu, dit is een wildlife park met de big five. Nadat we een lekker hapje en een drankje hadden gekregen begonnen we in het opvang deel. Hier zaten verschillende katachtige die of ziek waren of in het geval van de tijgers hierheen gesmokkeld zijn (want tijgers vindt je niet in Afrika). Het was geweldig om deze dieren van zo dichtbij te zien. Mannetjes leeuwen, vrouwtjes leeuwen, tijgers, cheeta’s, etc. en bijna allemaal met welpjes (heel schattig). Daarna was het tijd voor het echte werk! Op safari! In een grote jeep waar we allemaal inpaste gingen we op pad. Het begon met wat zebra’s, bokjes, etc. Wat dieper in het park vonden we een groep olifanten, twee grote vrouwtjes met drie kleintjes. We stonden er vlakbij, super om te zien. Vervolgens zagen we giraffen, een nijlpaard, en vervolgens de volgende uit de big five: namelijk twee neushoorns. De neushoorns hadden helaas geen hoorns meer, deze zijn namelijk gestolen dit is namelijk een groot probleem hier. Heel zielig. De safari liep daarna op zijn einde, maar onze ranger was erop gebrand om nog een leeuw te zien… en dat lukte! De ranger spotte een leeuw op grootte afstand (geen idee hoe hij dit deed). We vonden een mannetje en een vrouwtje die rustig in de zon lagen. Maar zij waren niet de enige, we zagen nog twee vrouwtjes en een mannetje. Dit was niet zomaar een mannetje, het was de grootte baas van het park. Onze ranger besloot de jeep op twee meter naast deze enorme leeuw te parkeren, heel indrukwekkend! Voordat we terug gingen naar Port Alfred kregen we nog een 3 gangen diner. Het was een boeiend weekend en de eerste 3 van de big five zijn binnen! Deze week begint mijn minor, dus eind deze week zal ik weer eens van me laten horen!

• 17 Februari 2015 - 18:48

Astrid:

Wow! Dit is wat je verwacht te zien in Afrika, maar als het dan toch gebeurd, zul je toch verrast zijn. En tijden op een olifant! Zo'n 22 jaar geleden hebben Ab en ik dat in Thailand gedaan, echt gaaf! Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur! En je lessen, natuurlijk!

• 17 Februari 2015 - 18:57

Henk:

Beste Thomas, wat een geweldig weekend! Bier en beesten maar dan letterlijk. Fantastisch om zo te beginnen. Geniet ervan! Ik ben benieuwd naar je schoolervaringen.

• 18 Februari 2015 - 12:02

Je Vader:

Ha zoon,

Prachtig verslag en als je in dit tempo doorgaat heb je over twee weken alle leden van de big five gezien!
    Ik merk dat ook de inwendige mens in Zuid Afrika in goede handen is, dus het lijkt er op dat aan alle voorwaarden voor een fantastisch verblijf daar wordt voldaan.

Groeten,

Je pa

• 18 Februari 2015 - 22:48

Ab:

Mooi hoor. Goed opletten met die commando's en temmen van wilde dieren. Je weet nooit hoe dat later van pas kan komen.......

• 20 Februari 2015 - 17:13

Wilma:

Nog maar 2 weken in Afrika en al zoveel gezien! Lijkt mij echt geweldig!
    Heb je leuke huisgenoten? en hoe bevallen de lessen op school?
    Ik vond de foto van jou op de olifant erg mooi !

Lieve groet van Wilma

• 04 Maart 2015 - 21:41

Tessa:

Ik weet hoe leuk het is om reacties te krijgen, dus zal hier ook nog een comment plaatsen. maar same story: VET!!! Ik wil ook echt een keer naar Afrika, klinkt zo leuk! En ook cool dat je op een olifant mocht rijden! Enjoy neefje!